Musicus
 
Ooit leek het erop dat muziek niet voor mij was weggelegd. Althans niet op academisch of gestructureerd niveau. Mijn eerste muzikale heldendaden voltrokken zich rond de aftandse buffetpiano die in mijn kindertijd eerder toevallig in de huiskamer was beland. Klavierspelen en meedirigeren met de plaat waren veeleer theaterexperimenten dan werkelijke muzikaliteit.
Na een parcours van autodidactisch pianospel thuis en bastuba in de schoolharmonie leerde ik, zoals iedereen tussen zijn 15de en 18de, gitaar spelen bij het Chirokampvuur en was het zangkoor van Vlamertinge verheugd zijn jongste lid ooit te mogen verwelkomen.
Gaandeweg en met vallen en opstaan leerde ik de harmonische complexiteit kennen die achter de zwarte en witte pianotoetsen verborgen zit. Wat uit de radio of de huiskamerplatenkast kwam kreeg betekenis. Van Tino Rossi over Urbanus, Black Sabbat en Pink Floyd tot pianoconcerto’s van Mozart. Het hielp mijn ontwikkeling tot de beroepsmusicus die ik vele jaren daarna ben geworden.
Op mijn twintigste werkte ik in een paar jaar tijd alle mogelijke notenleer en de basis van harmonie en contrapunt op academieniveau af, zodat ik mijn prille experimenten tot componeren kon voorzien van interessantere ritmes, toonaarden en modulaties dan voordien. Dat resulteerde in het schrijven van een eerste strijkkwartet (1989) en werk voor pianosolo. Ik studeerde een aantal jaar viool om het instrument beter te leren kennen en verdiepte me in orchestratie. Tot ongeveer 2007 schreef ik voornamelijk kamermuziek voor viool, cello en strijkers, klarinet, viool en fluit maar ook werk voor orgel en een paar creaties voor groot harmonieorkest. En dat werd opgemerkt.
In de jaren negentig en begin 2000 werd mijn muziek gespeeld door o.m. het Arriagakwartet, Philippe Thuriot, Jenny Spanoghe, Françoise Vanhecke,... Het Ebonykwartet ging mijn klarinettenkwartet spelen tot in Ulaan Bator, Mongolië. Arco Baleno regelde in die dagen meermaals een compositieopdracht, onder meer voor symfonisch kamerorkest. Dat het stuk Kameleon ging heten, stond met mijn lappendeken van een muzikaal parcours in de sterren geschreven en groot was mijn vreugde toen het opgepikt werd door de Russische dirigent Yuri Serov die het in 2004 uitvoerde in Het Componistenhuis van Sint-Petersburg (2004) met zijn Filharmonisch Orkest. De residentie zal mij mijn leven lang bijblijven; ik logeerde er in de kamers waar ooit o.a. Tsjaikovsky, Moessorgski en Stravinski verbleven tijdens het schrijven van hun meesterwerken.
Het was ook in deze tijd dat VRT Radio 3 (later KLARA) mijn muziek op de nationale radio liet horen en bijvoorbeeld Isolectio voor fluit en strijkkwart uitbracht op een eigen cd-label. Naast Radio 3 brachten ook de labels Codaex en Phaedra kamermuziek uit op cd. Mijn partituren verschenen bij Golden River Music, Lantro Music en Ypress.
De Provincie West-Vlaanderen kende mij de Compositieprijs (2003) toe en SABAM reikte mij de Prijs van de Belgische Artistieke Promotie voor kamermuziek uit (2000).
Vanaf 2006 legde ik me toe op muziek voor een ruimer publiek: met Le Vélo Vert toerde ik als zanger/toetsenist door Vlaanderen en realiseerde in zeven jaar tijd evenveel singles met Nederlandstalige kleinkunst/pop die ruim airplay kregen op VRT Radio 1 en Radio 2. Le Vélo Vert bracht drie cd’s uit bij het label Parsifal, waarvan twee nog steeds verkrijgbaar.
Sinds 2009 schrijf ik in opdracht voor Uitgeverij Averbode jaarlijks een dertigtal educatieve liedjes voor kinderen, waarvoor ik ook opname en het inzingen voor mijn rekening neem in samenwerking met studiotechnieker en begenadigd muzikant Fernand Bernauw. Ook de uitgeverijen Die Keure en Zwijsen klopten aan met dergelijke opdrachten.
In 2012 richtte ik WXII op, een samenwerking met soundwizzard Peter Paelinck en fotograaf Luc Vanhoucke. WXII evolueerde algauw tot een etnisch-experimenteel soundscape-project als een permanente muzikale ode aan de Westhoek. WXII werd opgemerkt en geprogrammeerd van het iconische Britse Touch-label tot Kreta.
Vanaf 2014 bedacht ik rond mijn grote liefde, het accordeon, Boomn Van De Weireld: een bom van een bezetting die teksten met universele thema’s koppelt aan eigen muziek met blazers, drums & accordeon en op menig festival te gast was: Labadoux, Paulusfeesten, het internationale Airbagfestival Brugge en tweemaal op een groot podium van Dranouter Festival.
 
Het verhaal van de muziek in mijn leven is een eigen leven gaan leiden. Een roman op muziek. Ach, kijk, een opera schreef ik nog niet. Er is nog werk aan de winkel ;-)
 
Verder op deze website kan je mijn partituren ontdekken met hedendaags klassiek, maar evenzeer projecten rond kleinkunst, experimentele muziek, theatermuziek en kinderliedjes, evenals de muziekgroepen waarin ik zing en muziek speel.